- Consumenten zijn niet bereid veel extra te betalen voor duurzaam voedsel, blijkt uit onderzoek van markttoezichthouder ACM.
- Biologische landbouwproducten blijken 32 procent tot 133 procent duurder dan hun niet-biologische tegenhangers.
- Volgens de ACM moet de btw op duurzame producten omlaag en moet er subsidie komen voor boeren die duurzaam produceren.
Consumenten zijn nauwelijks bereid om meer te betalen voor duurzaam voedsel zolang er goedkopere alternatieven zijn, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Volgens ACM-voorzitter Martijn Snoep is er in zekere zin sprake van marktfalen, zegt hij tegen de Volkskrant: “Negatieve externe effecten voor het milieu zitten niet in de prijs van gangbaar voedsel inbegrepen. Dit is een algemeen probleem met duurzaamheid in de landbouw, en wij zien dit aspect als marktfalen”.
De ACM denkt dat subsidies voor boeren die duurzaam produceren, een btw-verlaging op duurzame producten en productiebeperkende maatregelen voor niet-duurzame producten kunnen helpen om de omschakeling te maken naar duurzame landbouw.
Demissionair minister Carola Schouten van Landbouw zei onlangs tegen televisieprogramma Zembla dat de overheid een heffing zou kunnen invoeren op producten in de supermarkt die ‘minder duurzaam’ zijn. De opbrengsten daarvan zou volgens haar via een fonds naar boeren moeten gaan die duurzamer willen produceren.
Biologisch tot 133 procent duurder
Maar hoe groot is het prijsverschil tussen biologische landbouwproducten en hun niet-biologische tegenhangers? In de Agri Nutri monitor 2021 heeft de ACM de gemiddelde prijzen tussen 2017 en 2019 van zeven producten op een rij gezet, waarvan bij vijf een vergelijking te maken is.
Daarbij is te zien dat een kilo biologische aardappelen in die jaren gemiddeld 31 eurocent per kostte, en gangbare aardappelen 20 eurocent. Daarmee zijn biologische aardappelen dus 55 procent duurder.
Dit zijn de procentuele verschillen bij vier andere landbouwproducten:
Uien: + 100%
Spruiten: + 133%
Melk: + 32%
Varkensvlees: + 110%
Zoals in de tabel te zien is zijn er ook flinke verschillen in de winstmarges tussen biologische producten en niet-biologische producten.
Zo bedraagt de winstmarge voor gangbare aardappelen 36 procent, terwijl dat bij biologische aardappelen 14 procent is. Alleen bij spruiten is de winstmarge bij de biologische versie groter dan die van de niet-biologische versie.